Selectati limba dorita

YOGA - PRINCIPII GENERALE


Yoga este un sistem filozofic indian bazat pe o traditie milenara, cuprinzand exercitii spirituale si fizice (asane) care influenteaza constiinta si viata sentimentala, exercitii de respiratie (paranayama), exercitii de curatare (kryia), diferite pozitii ale mainilor si ale corpului (mudre), precum si exercitii pentru mentinerea energiei (bandha). In occident, yoga este foarte raspandita. Yoga incearca sa raspunda la anumite intrebari privind rostul existentei umane : de ce ne-am nascut, de unde venim, de ce traim, ce se va intampla cu noi dupa moarte, din ce se constituie omul si care sunt legaturile sale cu Universul. Prin urmare, yoga incearca sa gaseasca un raspuns referitor atat la existenta umana, cat si la aceea a lumii. Yoga este, pe scurt, acea metoda prin care constiinta nelinistita se poate linisti si energiile sale pot fi dirijate intr-un sens creativ. Practicantul yoga se numeste yoghin.
Yoga se imparte in doua ramuri:
I. Hatha-yoga , sursa sanatatii si a fericirii. Acest tip de yoga este cel mai cunoscut in lumea occidentala. Obiectivul sau este realizarea echilibrului intre energiile solare, masculine (pozitive, yang) si cele lunare, feminine (negative, yin), o stapanire cat mai perfecta asupra corpului, in vederea dobandirii si pastrarii energiei. Prin practicarea anumitor exercitii si a meditatiei, omul atinge armonia, echilibrul interior.

II. Yoga spirituala, care la randul ei se imparte in:
  1. Raja-yoga sau "calea regala" - yoga prin care omul se contopeste cu Constiinta Cosmica.
  2. Karma-yoga - yoga legaturii cu divinitatea prin actiunea involuntara, in cursul careia roadele faptelor noastre sunt oferite lui Dumnezeu.
  3. Bhakti-yoga - yoga altruismului, a iubirii universale si a devotamentului fata de Fauritorul lumii.
  4. Dhyana-yoga - trezirea si dezvoltarea capacitatii de a face diferenta intre rau si bine, unirea cu energiile superioare ale constiintei.
  5. Mantra-yoga - ameliorarea dezvoltarii spirituale prin rostirea anumitor silabe sfinte (mantre) si rugaciuni in limba sanscrita.
  6. Kundalini-yoga - conform traditiei yoga, in corpul nostru exista centre de energie, asa-numitele chakre. Functionarea armonioasa a acestor chakre are efecte benefice asupra sanatatii noastre mintale si fizice. De aceea, obiectivul kundalini-yoga este  trezirea energiei vitale numita Kundalini si reprezentata de obicei ca un sarpe care, in stare latenta, este incolacit la baza coloanei vertebrale, in chakra radacinii - Muladhara, si ridicarea acesteia din partea inferioara a coloanei vertebrale, in vederea atingerii unui nivel superior al constiintei, trecand prin toate chakrele si iesind prin chakra coroanei- Sahasrara.
Sistemele yoga enumerate nu sunt legate de niciun fel de religie. Oricine poate sa le exerseze cu succes, fara sa-i fie teama  ca va fi obligat sa accepte anumite conceptii diferite de opinia lui religioasa sau nereligioasa.
Primul document scris care vorbeste despre yoga este Yoga Sutra (Stiinta sufletului), un manual de yoga apartinand filozofului Patanjali (in limba sanscrita, "sutra" inseamna "principiu, metoda"), care dateaza de la inceputul secolului al IV-lea i.Ch. Este prezentarea cea mai veche si mai detaliata, pana in zilele noastre, a ramurii spirituale a yoga. "Yoga Sutra" descrie foarte concis, dar numai principial, teoriile principale ale practicii yoga. Aceste pricipii si teorii nu sunt insa de ajuns pentru insusirea filozofiei yoga, ele fiind numai un ghid general pentru cel care vrea sa practice yoga. Particularitatea cea mai interesanta a practicii yoga este ca, in conformitate cu invatamintele sale, cunoasterea adevarata se poate dobandi numai de la un maestru. Pe acest fapt se bazeaza traditia maestru - ucenic, existenta si in zilele noastre in India.
Conform acestei carti, yoga se constituie din opt parti, care poarta si denumirea de ashtanga:
  • Yama - principiile universale morale, care sunt independente de credinta religioasa, de epoca si chiar de cultura.
  • Niyama - actiunile care trebuie evitate, al caror rezultat este curatirea. Cu ajutorul yama si niyama, sentimentele si viciile pot fi aduse sub control. 
  • Asana - (pozitii ale corpului) - exersarea asanelor ajuta la mentinerea sanatatii corporale. Obiectivul acestor exercitii consta in controlul constiintei corpului si al corpului in sine.
  • Pranayama (reglarea respiratiei) - prin aceste exercitii se poate invata controlul respiratiei si al constiintei.
  • Pratyahara - eliberarea constiintei de sub influenta simturilor, a conditiilor exterioare, cat si a intamplarilor.
  • Dharana - concentrarea.
  • Dhyana - meditatia.
  • Samadhi (adancirea, aprofundarea) - stare de constiinta atinsa printr-o meditatie profunda, contopirea cu obiectul meditatiei. Exercitiile ultimelor trei trepte se mai numesc si exercitiile spiritului, yoghinul armonizandu-se astfel cu sine si cu Creatorul sau.
YAMA - principiile morale universale

Ahimsa - evitarea violentei
Inseamna, in sens larg, respectarea libertatii tuturor fiintelor vii si, in acelasi timp, inseamna iubirea universala. Principiul de evitare a cauzarii suferintei nu este numai o interdictie a crimei, ci si o stare de constiinta nonviolenta, care trebuie sa se manifeste atat in ganduri, cat si in actiuni si in vorbe. In acelasi timp, principiul de evitare a cauzarii suferintei nu se refera numai la noi si la semenii nostri, ci si la lumea care ne inconjoara, fie ea vie, fie cea a obiectelor. Inseamna simtul responsabilitatii, respectul si iubirea fata de flora si fauna care ne inconjoara, precum si ocrotirea echilibrului ecologic al Terrei.
Satya - fidelitatea fata de adevar,sinceritatea,credibilitatea
Trebuie sa spunem intotdeauna ce credem ca este adevarat, prin cuvinte prietenoase, amabile si sa nu obligam pe altii sa ne accepte parerea sau sentimentele. Este important sa invatam sa nu vedem "numai propriul nostru adevar", ci sa luam in calcul si punctul de vedere al altora. Trebuie sa facem efortul sa observam adevarul care reprezinta esenta unei situatii in care ne aflam, acel adevar care este deasupra persoanei si care este cel obiectiv.

Asteya - abtinerea de la furt 
Inseamna nu numai insusirea bunurilor altor persoane, ci si abuzul de incredere si abuzul in exercitarea functiei. Sa le dam tuturor ceea ce li se cuvine din partea noastra si sa nu le rapim nimic din dreptul lor.


Brahmacharya
Brahma - creator al lui Dumnezeu sau una dintre ipostazele trinitatii hinduse. Persoana care practica barhmacharya este cumpatata si chiar abstinenta din punct de vedere sexual.

Aparigraha - evitarea aviditatii
Intr-un sens mai larg, inseamna credinta ca totul va ajunge la noi la timpul potrivit. La nivel mental, aparigraha poate sa se refere si la relatiile interumane. Potrivit filozofiei yoga, nu trebuie sa profitam de oameni, sa incercam sa-i facem sclavii dorintelor noastre. Baza legaturilor interumane o constituie respectarea reciproca a libertatilor individuale. Aparigraha se refera si la stapanirea dorintei de bunuri materiale.

NIYAMA - regulile de comportament individual

Saucha - curatenie, puritate
Prin aceasta se intelege nu numai curatenia exterioara, ci si curatenia sentimentelor, a cuvintelor, a gandurilor, precum hrana curata. Cei care doresc sa practice si partea spirituala din yoga vor trebui cu timpul sa treaca la un mod de viata vegetarian, care le va permite dezvoltarea spirituala continua. Dar pana la urma, daca cineva este vegetarian sau nu, este decizia fiecaruia.

Santosha - stare de multumire, liniste
Starea de multumire si starea de liniste sunt stari de constiinta, care permit atingerea unei stari de fericire maxima yoghinului.

Tapas - a arde, a indura durerea
Se refera la austeritatea cu care se poate face fata existentei. Tapas inseamna un efort sustinut pentru atingerea unui obiectiv de viata prin practicarea autostapanirii.

Svadhyaya - perfectionarea propriei persoane
Cunostintele spirituale si invatamintele din cartile sfinte ajuta la rezolvarea problemelor, a greutatilor care apar pe parcursul vietii.
Ishvarapranidhara - oferirea faptelor si dorintelor noastre Creatorului.

ASANA 
Asanele sunt exercitii corporale, fizice, care ajuta la mentinerea sanatatii mentale si fizice. Deci asana este a trei componenta a yoga si presupune sa ne odihnim intr-o pozitie data a corpului (asana). Ea ajuta la constituirea si consolidarea sanatatii mentale si fizice, reduce senzatia de oboseala, linisteste nervii.

PRANAYAMA - regularizarea respiratiei, exercitii de respiratie, stiinta respiratiei
Cuvantul "prana" inseamna respiratie, forta de viata, energie. Obiectivul este realizarea ritmului corect al unei respiratii adanci si linistite. Pranayama intareste sistemul respirator, linisteste sistemul nervos si ajuta la concentrare. Unul dintre obiectivele de baza in yoga este controlarea si linistirea constiintei, pentru ca prin controlarea respiratiei se poate realiza si controlul constiintei. Sentimentele au efecte asupra ritmului respiratiei si prin controlul voit al respiratiei se pot controla miscarile, schimbarile starilor de spirit.

PRATYAHARA - controlul simturilor 
Inseamna si controlul asupra organelor de simt. Cele cinci simturi: vazul, auzul, mirosul, gustul si pipaitul, sunt influentate permanent de lumea exterioara. Pranayama ajuta la realizarea controlului mintii, pentru concentrare, deoarece prin exercitarea acesteia se opreste schimbarea continua a spiritului (a mintii), intre lumea exterioara si cea interioara. Pe parcursul pratyahara, senzatiile simturilor sunt receptate de constiinta, dar nu sunt analizate, nu se induc ganduri ori sentimente in legatura cu ele, asa ca mintea se linisteste si se realizeaza dharana.

DHARANA - concentrarea sau centralizarea 
Dharana este primul nivel al meditatiei. Pe parcursul dharanei, atentia se indreapta catre un singur obiect ales. Acest proces este retrait si in cursul activitatilor de zi cu zi, cand "ne scufundam, ne adancim" intr-o activitate anume sau cu ocazia citirii. Acest lucru intervine intr-un mod spontan, nu este ceva voluntar. In cursul dharanei, pot interveni intreruperi repetate ale atentiei.

DHYANA - meditatia
Cand atentia, in urma exersarilor repetate, devine continua si suntem capabili sa ne concentram un timp mai indelungat asupra unui anumit lucru, atunci intervine starea meditatiei dhyana. In aceasta stare de constiinta, gandurile se linistesc si nu apar altele - suntem in present, ACUM.

SAMADHI - adancirea, scufundarea
Pentru ca dhyana sa se transforme in samadhi, nu trebuie sa ne folosim de nicio alta tehnica noua. In mod obisnuit, aceste stari nu pot fi descrise cu exactitate, nici percepute ca atare. Samadhi este starea de adancire totala, perfecta, cursul meditatiei si obiectul ei nemaideosebindu-se. In aceasta stare, cel care practica yoga face cunostinta cu pacea interioara, cu fericirea si unitatea perfecta cu Fauritorul.

EXERCITII DE CURATARE - Kriya Yoga
In yoga, exercitiile de purificare au un rol important. Denumirea lor in limba sanscrita este kriya.Exercitiile de purificare mentala sunt denumite kriya mentala, ele dezvoltand serios personalitatea si producand schimbari in psihicul si in constiinta practicantilor. Exersarea acestora nu este recomandata fara indrumarea unui conducator experimentat. Exercitiile de pruficare din hatha-yoga poarta si denumirea de satkarma, ele avand efecte puternice de intarire a sanatatii, efecte de eliminare a toxinelor si efecte energizante. Prezentarea lor succinta are ca scop o deschidere mai profunda spre aceasta ramura a yoga. Pentru a avea rezultatele scontate, trebuie sa respectati intocmai indicatiile date. Este o regula foarte stricta. 

Exercitiile kriya de purificare includ: Tratak kriya- concentrarea privirii asupra unui punct sau obiect stralucitor, Neti- curatarea cavitatii nazale, Dhauti- curatarea faringelui, a stomacului si esofagului, Bhasti- curatarea intestinului gros cu apa, Karpalabhati- respiratie pufaitoare, Agnisar kriya- exercitiu de respiratie care activeaza focul digestiv si Nauli kriya- exercitiu de respiratie cu efecte de vitalizare si prelungire a vietii.



Tratak kriya
Notiunea de tratak se refera la concentrarea privirii asupra unui punct sau a unui obiect stralucitor, care se afla in fata unui fundal intunecat, inchis. In acest scop, putem sa folosim o lumanare sau o candela. Exercitiile de tratak reprezinta cel mai simplu exercitiu pentru relaxarea spiritului (mintii). Ele activeaza suprafete mai adanci ale creierului si induc o schimbare sentimentala. "Curata" mintea, o linistesc, asigura pacea si curatenia interioara, amelioreaza si imbunatatesc vederea. Daca se fac exercitii timp indelungat, se pot observa si efecte mai profunde si se poate ajunge la instaurarea starii de meditatie. Gandurile stimuleaza scoarta cerebrala. Prin actiunea exercitiilor tratak, activitatea scoartei cerebrale scade, semnalele care provin din straturi mai adanci se accentueaza si se instaleaza "starea fara ganduri". Exercitiile sunt efectuate corect daca, dupa terminarea lor, nu suntem obositi, nu simtim o stare de somnolenta, ci ne simtim proaspeti si vioi.
Exercitiile tratak nu sunt recomandate in cazul in care cel care le face este obosit.
Exersarea tratakului
Flacara lumanarii trebuie sa fie la aproximativ un metru distanta de nivelul ochiului. Inregistrati pe un casetofon textul de mai jos si respectati intocmai recomandarile urmatoare:
Inchideti ochii, destindeti-va corpul, relaxati muschii si incercati sa va simtiti intregul corp, de la degetele picioarelor si pana in varful capului, sa simtiti starea de nemiscare a corpului. Concentrati-va asupra intregului corp. Acum incercati sa va concentrati asupra punctului aflat intre sprancene.
Dechideti incet ochii si uitati-va la varful flacarii timp de un minut, fara sa clipiti. Inchideti ochii din nou si concentrati-va asupra acelei flacari interioare pe care o simtiti in dumneavoastra. Observati distanta acestei flacari, culoarea si formele ei. Deschideti incet ochii si uitati-va la flacara timp de un minut, fara sa clipiti.
Acum inchideti ochii din nou si concentrati-va asupra flacarii interioare. In acest spatiu interior, de un albastru profund, exista o flacara minunata. Concentrati-va asupra acestei flacari interioare, fara a depune efort, urmariti-i cu atentie forma si culoarea si observati distanta la care va aflati fata de aceasta flacara. Deschideti incet ochii si uitati-va la flacara timp de un minut, fara sa clipiti. Inchideti din nou ochii ci concentrati-va asupra spatiului interior si asupra flacarii interioare. Flacara apare in chakra Ajna. Lasati sa se extinda flacara in interiorul fiintei dumneavoastra, lasati ca razele sale sa straluceasca in toate directiile.
Bineinteles ca flacara nu este una materiala, palpabila, ci una imaginara, pe care o vedem cu ochii mintii. 

Notă: Chakrele sunt centrele de energie ale corpului, dar şi niveluri ale conştiinţei. Meditaţia izvorăşte dintr-o necesitate interioară, vine de la sine, nu se poate executa la comandă. Pentru a ajunge în această stare, trebuie îndeplinite anumite condiţii, atât fizice, cât şi psihice şi spirituale.  

Pe această temă mai puteţi citi şi:

                                                     




                            S E R E N

Max's concept.



© Copyright 2015 MAX'S CONCEPT

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu