Selectati limba dorita

MEDICINA AYURVEDICA - PRINCIPII DE BAZA



Ayurveda este un sistem de medicina care provine din India, unde este aplicata pe scara larga.Cuvantul provine din limba sanscrita si inseamna "stiinta vietii" (ayur - viata zilnica; Veda - stiinta).Ayurveda este, prin urmare, stiinta a carei aplicare conduce la mentinerea sanatatii organismului, printr-un permanent apel la elementele naturii .


In imagine : Dhanvatari, zeul asociat Ayurvedei, intrupat ca Visnu tinand in mana ierburi medicinale. Un detaliu al unei picturi in miniatura facuta de artistul Lala in Udipur, septembrie, 2004.Sursa: Wikipedia.

Conform estimarilor WHO (Organizatia mondiala a sanatatii), in urmatorii ani in Europa rata folosirii medicamentelor obtinute din plante medicinale va atinge sau chiar va depasi rata medicamentelor sintetice, care contin substante chimice.Numeroase organizatii mondiale, precum WHO, UNIDO si UNESCO, acorda incredere sistemelor de vindecare traditionale , printre care si Ayurvedei. WHO a recunoscut eficacitatea medicinei ayurvedice in prevenirea bolilor, promovand folosirea medicamentelor preparate din materii prime naturale.

In Europa exista mai mult de 2800 de medici specialisti in Ayurveda, iar in Anglia exista inca din 1999 un curs de formare de patru ani pentru medici Ayurveda. Luand in Considerare doar in Europa, putem constata ca acea parte a Ayurvedei care se ocupa de prevenirea bolilor poate fi des intalnita in ofertele de tratament din numeroase centre de medicina si statiuni balneoclimaterice.Au fost infiintate cateva organizatii care se ocupa cu cercetarea, aplicarea medicinei Ayurvedice, printre care : Societatea Europeana pentru Ayurveda (European Society for Ayurveda) sau Asociatia Internationala de Ayurveda si Medicina Naturista (International Association for Ayurveda).Considerata mult timp o stiinta ezoterica, Ayurveda se preocupa de orice aspect al vietii umane , fiind de fapt un ghid pentru persoanele care isi doresc mai multa liniste si armonie in existenta lor. Metoda incepe sa prinda teren chiar si la noi, dovada fiind numarul crescand de publicatii din acest domeniu.In Europa occidentala , principiul de baza al medicinei ayurvedice stipuleaza ca tratamentele complexe pot fi aplicate doar de medici specializati in acest tip de medicina.

Prevenirea bolilor in Ayurveda

Prevenirea bolilor poate fi considerata preventie in adevaratul sens al cuvantului daca in viata de zi cu zi acordam atentia necesara alimentatiei, exercitiilor fizice, odihnei, etc. , ayurveda oferindu-ne instructiuni exacte, individuale, despre modul in care ne putem mentine sanatatea.Principiile de baza si prescriptiile medicinei Ayurvedice sunt in deplina conformitate cu conceptiile cele mai moderne, dar in ayurveda toate prescriptiile sunt individuale : atat cele legate de alimentatie, de folosirea plantelor medicinale, cat si cele referitoare la exercitii fizice, de relaxare, la tratamentele de mentinere a sanatatii,etc.Pentru fiecare dintre noi este util sa cunoastem si sa aplicam toate aceste principii, care sunt promovate si de WHO.Ayurveda se ocupa in primul rand de corpul uman, de functionarea acestuia, ea nefiind de fapt o stiinta spirituala, religioasa, ci una exacta.

Civilizatia Indiana a aparut in urma cu circa 4500 de ani. in valea raului Sarasvati, iar incepand cu aproximativ 1900 i.Ch. ea s-a stabilit in partea de est a fluviului Gange, perioada in care medicina, yoga, cosmologia indiana, filozofia si religia nu se diferentiau in mod semnificativ.Mai tarziu, celebrul medic Vagbhata a rezumat toate cunostintele de atunci in doua tratate : "Astanga Hrdaya" si "Astanga Samgraha".Opera lui poate fi considerata una de referinta , continand referiri atat la medicina interna, diagnoza, farmaceutica,cat si la toata celelalte parti importante ale Ayurvedei.In forma sa scrisa, opera lui Vagbhata s-a pastrat pana in zilele noastre.

Anatomia Ayurvedica
Printre obiectivele medicinei Ayurveda exista si acela de a reduce, in masura posibilitatilor, factorii declansatori ai bolilor , de a-i elimina, precum si acela de a stopa schimbarile nefavorabile aparute in organism.Medicina Ayurveda acopera din punct de vedere fizic, mental, sentimental, spiritual si psihic toate aspectele sanatatii, cu toate ca in prim plan aceasta serveste vindecarii bolilor psihicului si organismului.
Pentru a intelege si aplica medicina ayurvedica in viata de zi cu zi, este extrem de important sa intelegem constructia corpului omenesc si functionarea sa din punct de vedere al Ayurvedei. Intelegerea gresita atrage dupa sine concluzii si aplicari incorecte, care, in loc sa ajute, dauneaza grav sanatatii.

Conditia de baza a intelegerii corecte a medicinei ayurvedice este sa intelegem mentalitatea indiana, precum si sa cunoastem sensul precis al expresiilor sanscrite.
"Cum e sus asa e si jos" - acest principiu cunoscut si de religia crestina : "Precum in cer asa si pe Pamant", se spune in "Tatal nostru", rugaciunea de baza a crestinismului.Acesta nu este doar un punct de vedere in Ayurveda, ci schiteaza pas cu pas constructia cosmosului si implicit a omului, definind acele legi universal valabile care functioneaza la fel atat in cazul formelor de viata in cosmos , cat si in cazul celor de pe pamant, indiferent de spatiul si timpul la care ne gandim.
Potrivit reglementarilor Ministerului Sanatatii din India, instruirea medicilor Ayurveda cuprinde urmatoarele domenii : principiile de baza ale Ayurvedei, operele de baza ale Ayurvedei, anatomia, fiziologia, substantele cu efecte benefice si farmacologia, aplicarea metalelor si a mineralelor in farmacie, farmaceutica, obstetrica, pediatria, ginecologia, medicina sociala si preventiva, medicina interna, patologia, chirurgia, tratamente ale capului si oftalmologia, psihiatria si alte tipuri de tratamente.
Imaginea lumii din punctul de vedere al medicinei Ayurveda este fundamentata pe filozofia Samkhya si aplicata in sfera biologica a vietii. In aceasta viziune, nu numai constructia, functionarea cosmosului - incluzand toate formele vietii - devine absolut clara si logica, ci si cea a corpului omenesc si a mintii umane.

Potrivit Ayurvedei, existenta oricarui om este considerata o circumstanta psiho-biologica individuala, care incepe din momentul conceperii, cand se amesteca in proportii unice trei gune (gunas) : sattva, rajas si tamas si cinci elemente primordiale : eter, aer, foc, apa si pamant. 

Purusha ( constiinta pura)
Potrivit filozofiei indiene si Ayurvedei, individul este in mod esential constiinta. Aceasta, numita Purusha (se poate traduce prin "spirit" sau "constiinta pura"), este considerata a fi matricea intregului univers si este alcatuita din trei componente:
  • Prakriti - compus din tri-guna, adica trei calitati : caracterul,  constitutia fizica si dispozitia unei persoane;
  • Mahat - intelectualitatea sau inteligenta;
  • Ahamkara - ego-ul, constiinta de sine.
In functie de cele trei gune (Sattva, Rajas si Tamas), putem defini trei ego-uri (Ahamkara) diferite. 
Existenta cosmosului presupune existenta a doua esente : materiala si nemateriala.
Materia face posibila aparitia formelor exterioare ale lucrurilor, in timp ce factorul nematerial alcatuieste esenta interioara a acestora. "Pietrele de temelie", cele cinci elemente primordiale (Pancha Mahabhutas), reprezinta partea masurabila a lucrurilor, iar cele nemateriale se refera la semnificatia lor.
Tri-guna
Natura primitiva sau primordiala (Prakriti) cuprinde toate formele genezei. Acestea se mannifesta prin cele trei calitati principale (tri-guna). Cele trei gune nu sunt de origine materiala, ci reprezinta principiile universale ascunse in toate obiectele existente in cosmos (inclusiv omul).
Cele trei gune sunt:
  • Sattva - este cunoasterea, inteligenta, tot ceea este pur si rafinat (sat inseamna fiinta reala, existenta si desavarsita).
  • Rajas (rajas - putere activa, motivationala) este energia motivanta, activitatea, miscarea.
  • Tamas (tamas - putere pasiva, nimicitoare) este inertia care mentine lucrurile, rezistenta la schimbare, greutatea, imobilitatea.
Nefiind de natura materiala, gunele nu au forme. Existenta lor poate fi dedusa doar dine efectul lor. Cele trei gune se afla intr-o continua interactiune, amestecandu-se permanent intre ele. Ele se manifesta in oameni prin intermediul temperamentului, al atitudinii. Combinatia gunelor din noi defineste nivelul si dezvoltarea constiintei noastre (sattva), evolutia ego-ului (rajas) sau stagnarea noastra (tamas). Cele trei gune sunt prezente in spatele tuturor gandurilor, actiunilor, al intelegerii lucrurilor si al motivatiilor. 
Ayurveda foloseste cele trei gune pentru a defini caracterul mental al individului. In general, in firea noastra una din cele trei gune e dominanta, aceasta definind starea noastra mentala.

Pancha Mahabhutas - cele cinci elemente primordiale : eter, aer, foc, apa, pamant.
In sanscrita, "pancha" inseamna cinci, "maha" inseamna mare iar "bhuta" - element.
Cele cinci elemente primordiale fac trimitere la cele cinci stari ale materiei: eterica ( spatiu/eter - Akash), gazoasa (vant/aer, adica Vayu), radianta (foc, adica Tejas), lumina (Tejas), coeziunea (Jala) si densitatea (Prthvi). Asadar, orice lucru existent in lume este construit din materia primordiala, iar gunele se refera la calitatea lor. Mai pe intelesul tuturor, cele cinci materii primordiale reprezinta lutul din care e facut vasul, forma lui (desigur, la figurativ), iar gunele definesc daca vasul este frumos, urat, fragil sau masiv. Elementele primordiale se refera la caracterul cantitativ (masura, forma), in timp ce gunele se refera la cel calitativ.
Elementele primordiale au caracteristici aparte, care se manifesta prin simturile noastre: eterul este sursa sunetului, aerul sau vantul este asociat cu atingerea, focul cu vederea, apa se dezvolta prin gust, pamantul prin miros. Cele cinci simturi se manifesta prin cele cinci organe senzitive: urechile, pielea, ochii, limba si nasul.
Aceste cinci elemente au si caracteristici secundare, receptate de noi prin piele: non-rezistent (eter), vibratie (vant), schimbarile temperaturii (foc), umiditate (apa) si forma ( pamant).


Mahabhutas - rolul elementelor primordiale in organism
  •  Elementul pamant - Prthvi - se manifesta in primul rand prin: oase, par, unghii, piele, intestin gros si dhatu solid (tesuturi).
  •  Elementul apa - Jala - se manifesta prin: plasma, sange, urina, transpiratie, flegma.
  •  Elementul foc - Tejas - se manifesta prin sete, foame, stari de inconstienta si prin activitatea sexuala.
  •   Elementul aer - Vayu - se manifesta prin miscare (inspiratie si expiratie, respiratie celulara).
  • Elementul eter - Akash - se manifesta prin sentimente (aspiratii, fobii, iluzii).
Locul elementelor primordiale in organism
  • Elementul pamant: de la genunchi pana la talpi (pozitia corpului).
  • Elementul apa: abdomen, sold, coapse (partea urogenitala).
  • Elementul foc: partea centrala a burtii, zona ombilicului (aparatul digestiv).
  • Elementul aer: inima, toracele, mainile (centrul aparatului respirator si circulator).
  • Elementul eter: capul, mintea, simturile.
Cosmosul isi are originea in trilogia primordiala a energiei, luminii si materiei. Stiinta le considera ca forte fizice ce guverneaza lumea exterioara. Conform Ayurvedei si viziunii indiene, acestea sunt forte ale constiintei. Din energie provine forta vitala, originea mintii este lumina, in schimb materia sta la baza corpului. 
Energia si viata - actioneaza prin elementul primordial aer (Vayu).
Lumina si inteligenta - actioneaza prin elementul primordial foc (Tejas).
Materia - este dominata de elementul primordial apa (Jala).
Aceste trei forte impregnate de prana (forta vitala), dau viata celor trei dosha (tri-dosha): Vata, Pita si Kapha, considerate a fi cele trei umori de baza ale organismului:
  • Vata dosha - este un principiu al miscarii, al exprimarii, format din eter si aer; prin urmare, este energia spirituala, aflata la baza miscarilor biologice; este manifestarea gunei Sattva in organism.
  • Pitta dosha - format din foc, da viata caldurii, luminii, cu ajutorul carora se realizeaza vederea, digestia si metabolismul; este manifestarea gunei rajas in organism.
  • Kapha dosha - principiu alcatuit din pamant si apa, este tesutul vital care contine, sustine si alimenteaza Vata si Pitta, mentinand rezistenta organismului; este manifestarea gunei tamas in organism.
Varietatea formelor de viata se datoreaza diferitelor amestecuri dintre cele trei doshe. Cuvantul "dosha", de origine sanscrita, inseamna "umoare", dar si "greseala", cu alte cuvinte se refera si la factorii cauzatori de boli.
Aceste trei doshe nu sunt substante, ci forte care dirijeaza activitatea organismului.
In fiecare om este dominanta una dintre cele trei doshe, aceasta definind caracterul individual. Tratamentele ayurvedice sunt de fapt tratamente ale acestor doshe. Tot pe diferentele dintre doshe se bazeaza si stabilirea alimentatiei si a stilului de viata.
Vata este o forta kinetica, fiind strans legata de toate tipurile de miscare si de sistemul nervos. Kapha este principiul energiei potentiale care controleaza structura organismului, iar Pitta poate fi considerata principiul transformarii, controland atat energia kinetica, cat si energia potentiala a trupului si a mintii.

VATA
Este dosha primara, forta kinetica, in stransa legatura cu sistemul nervos, care isi are sediul in intestinul gros. Principiul are urmatoarele caracteristici de baza: este uscat, rece, aspru, variabil, amorf. Simptomele disfunctiei acestuia sunt: slabiciune generala, frig, constipatie, insomnie, probleme nevrotice, dislexii, ameteli, depresii si crampe.

PITTA
Este dosha care coordoneaza toate procesele chimice din organism, regasindu-se in intestine, stomac, ficat si sange. Principiul este usor uleios, ascutit, fierbinte, usor, cu miros neplacut, abil, plat. In cazul functionarii necorespunzatoare, apar urmatoarele simptome: probleme oftalmologice, disfunctii olfactive, arsuri, ulcer, insomnii, probleme ale ficatului, temperatura, inflamatii, aciditate, transpiratie abundenta.

KAPHA
Este dosha care isi are sediul primar in stomac, mentinand lucrurile in stare solida. Este umed, rece, greu, obtuz, lipicios, moale, nemiscat. Dezechilibrul de tip Kapha se manifesta prin edeme, supraponderabilitate, umflaturi ale glandelor.

Fiecare din cele trei doshe are cinci subdoshe, localizate in diferitele parti ale corpului uman si cu functii variate.
Vata dosha are urmatoarele subdoshe: Prana, Udana, Samana, Vyana, Apana.
Pitta are subdoshele: Sadhaka Pitta, Alochaka Pitta, Pachaka Pitta, Bhrajaka Pitta, Ranjaka Pitta.
Kapha are subdoshele: Tarpaka dosha, Bodhaka Kapha, Kledaka Kapha, Slesaka Kapha, Avalambaka Kapha.

Medicina Ayurveda stabileste structura corpului din perspectiva a trei sisteme de baza: dosha, dhatu si mala.
Dosha - este pricipiul care construieste, organizeaza si controleaza structura corpului.
Dhatu-urile (in sanscrita, dhatu - element constructiv) sunt acele substante si structuri pastrate in organism. Nu trebuie confundate cu tesuturile.
Malas - sunt reziduurile corpului, ele fiind de trei tipuri: Purisa (excremente), Mutra (urina), Sweda (transpiratie).

Cheia sanatatii in Ayurveda este procesul digestiv (nu numai digerarea alimentelor, ci si a impresiilor mentale si sentimentale), simbolizat de Agni, focul digestiv, care este de patru feluri: Agni ridicat, Agni scazut, Agni instabil, Agni armonios.
Ayurveda deosebeste deci patru etape in digestie:
  1. Agni ridicat - rezultatul unei Pitta ridicate. Simptomele sunt: pofta de mancare foarte mare, circulatie puternica, scaune frecvente, aproape diareice. Rezistenta la boli este buna, dar daca apare vreo boala, aceasta de regula este grava.
  2. Agni scazut - rezultatul unor probleme Kapha. Pofta este slaba, metabolismul lent, iar individul se ingrasa chiar daca mananca foarte putin. Agni-ul scazut duce la mucozitate ridicata, circulatia devine slaba, iar racelile sunt frecvente.
  3. Agni instabil - este specific caracterului Vata, a carui pofta este cand mare, cand mica, persoana respectiva mancand dezorganizat si incorect. Circulatia este instabila, se acumuleaza gaze in intestinul gros si este frecventa constipatia. Rezistenta la boli variaza.
  4. Agni armonios - pofta este normala, alimentatia este corecta, echilibrata, activitatea intestinala este normala, ca si eliminarea. Daca  aparatul nostru digestiv functioneaza normal, putem observa urmatoarele: 

* dupa ce mancam cantitatea necesara de alimente, nu avem  senzatii neplacute;
* dupa masa nu se produc gaze in intestine;
* nu ne e foame dupa 1-2 ore;
* avem scaun in mod regulat, in cantitate normala;
* excrementele sunt normale, fara alimente nedigerate si nu au miros prea neplacut;
* ne este foame la orele obsnuite de masa.

Daca unul din elementele enumerate lipseste, atunci digestia nu e corespunzatoare.
Digestia fizica necorespunzatoare are afect asupra "digestiei" lucrurilor mentale si viceversa. Conform Ayurvedei, este mai usor si mai simplu de stabilizat digestia fizica, fapt pentru care acesteia trebuie sa-i acordam atentie in primul rand. Daca digestia si excretia sunt in regula, atunci se poate trece la rezolvarea problemelor mentale.
Problemele digestive pot aparea datorita disfunctiei oricarei doshe. Pe baza simptomelor, se poate stabili cu exactitate acea dosha a carei acumulare cauzeaza problema respectiva.
Acumularea de Vata dosha cauzeaza probleme in intestinul gros. Aceste probleme pot fi: constipatii, alternate cu diaree, fiind frecventa aparitia gazelor intestinale. Alternanta este specifica simptomelor, ceea ce este o particularitate pentru Vata dosha.
Simptomele acumularii de Pitta dosha sunt de regula probleme intestinale, cu diaree frecventa. Pe langa acestea, mai apar senzatii de arsuri (caldura in zona inimii sau a rectului).
Acumularea de Kapha dosha produce probleme in stomac, deoarece acesta este sediul ei. In aceasta categorie intra lipsa poftei de mancare, senzatia de greutate si de apasare in zona stomacului, acumularea salivei in gura, precum si ingreunarea membrelor. Este frecventa si constipatia.
Daca dosha acumulata nu este tratata timp indelungat, aceasta va duce la alterarea celorlalte doua doshe. Dupa o vreme, dosha acumulata isi paraseste sediul, incepand sa migreze prin corp, pentru ca mai tarziu sa se "stabileasca" in zonele mai sensibile ale corpului. Aici, dupa putin timp, cauzeaza probleme, simptome care pot deveni cronice: ulcer, tuse cronica, febra, gripa, diaree ... Prin urmare, putem combate cu cucces bolile numai daca individualizam reglementarea nutritiei si restabilim digestia. In caz contrar, boala revine sau apare sub o alta forma.
Prin urmare, ordinea tratamentelor este urmatoare:
1. anihilarea factorilor declansatori;
2. tratarea doshei acumulate;
3. armonizarea doshelor;
4. reglarea focului digestiv (agni);
5. in final, prin tratamentul Rasayana se reface echilibrul corpului.

In procesul de tratament , un rol important joaca credinta ca ne vom face bine, ca viata noastra are sens. Credinta se afla in stransa legatura cu Rasa dhatu (plasma), care este legata de identitatea personala (Ahamkara). Atunci cand credinta, identitatea, increderea in sine sunt puternice, devine mai puternic si Rasa dhatu, izvorul tuturor dhatu-urilor, care se afla in stransa legatura si cu Odjas. Neincrederea, lipsa sperantei, lipsa credintei, sunt nocive si pun in pericol sanatatea, sistemul imunitar si procesul de vindecare.



In prezent, se vorbeste mult despre alimentatia sanatoasa, care are o importanta deosebita si in conceptia Ayurvedei. Pentru ca alimentatia noastra sa fie echilibrata, corespunzatoare caracterului nostru dosha, ne pot ajuta diferitele informatii gasite in carti; mai putin insa gasim cele referitoare la importanta aromelor in alimentatie si digestie.
In procesul digestiv, diferitele arome sunt asimilate in ordinea urmatoare:
  • mai intai este digerat dulcele;
  • urmeaza alimentele sarate, care in gura si in stomac sunt transformate in dulce;
  • acrul este digerat atunci cand alimentele ajung in intestine;
  • aromele puternice, iuti, sunt digerate in intestinul gros;
  • amarul este digerat ultimul, aceste arome (amare) incheind procesul digestiv si ajutand la formarea excrementelor.
Astfel, ar fi logic, desi contrar obiceiurilor noastre, sa mancam mai intai ceva dulce. Daca alimentele dulci sunt mancate la sfarsitul mesei, acestea incetinesc procesul digestiv, o parte din alimente ramanand nedigerate, putand incepe astfel sa fermenteze. Alimentele digerate in mod necorespunzator devin ama (toxine). Acumularea de ama este semnalata de amorfitatea excrementelor, mirosul neplacut al gurii si depunerile pe limba. Daca digestia este defectuoasa si se acumuleaza si ama, atunci:
  • in cazul caracterulu Kapha, ama se acumuleaza in stomac, de aici se extinde spre plamani si limfa, provocand maladii de tip Kapha;
  • la indivizii cu caracter Pitta, ama se acumuleaza impreuna cu acizii in intestine, de unde se extinde spre ficat si sange, cauzand boli de tip Pitta;
  • la cei cu caracter Vata, ama se acumuleaza impreuna cu gazele in intestinul gros, de unde se extinde spre oase si tesuturile nervoase si provoaca boli de tip Vata.
Stabilirea constitutiei individuale
Ayurveda cunoaste sapte tipuri de constitutii:
Vata, Pitta, Kapha, Vata-Pitta, Pitta-Kapha, Vata-Kapha si Vata-Pitta-Kapha.

Caracterul Vata
Oamenii cu caracterul predominant Vata sunt de obicei foarte slabi, fiind nevoie de un efort indelungat ca sa adune ceva kilograme, chiar si in cazul in care mananca mult. Umerii si soldurile lor sunt inguste, iar articulatiile le trosnesc. Au o piele uscata, nehidratata, mai curand rece, dispusa la crapare si cojire, parul lor este uscat, aspru, cret, sunt frigurosi, au o proasta circulatie a sangelui (in special in membre), au o transpiratie redusa, le place sa faca plaja si sufera frecvent de constipatie. Sunt foarte agitati, ingrijorati, nehotarati, in permanenta incordati, pofta lor este instabila, la fel si modul lor de viata, nivelul lor de energie variind considerabil, la fel si preocuparile lor. Au probleme frecvente cu somnul, adorm ori se trezesc greu sau sufera de insomnie si supotra mai greu durerile.

Caracterul Pitta
Este caracteristic unei individualitati pregnante, intensive, calde, placute si iritabile. In general sunt de inaltime medie, au greutate normala, pe care o pot mentine cu mare usurinta intre limite. Au o piele mai deschisa, roz sau rosiatica, sensibila la soare, care se inroseste chiar si dupa putina miscare, se parlesc usor, dupa care pe pielea lor apar pistrui si pete. Transpira cu usurinta si din abundenta, au pofta mancare, nu sar peste mese, le plac toate felurile de mancare, au o digestie rapida, scaune moi sau chiar o permanenta diaree usoara. Au o puternica capacitate de concepere, dar o memorie de durata medie. Nu le plac oamenii mai putin inteligenti, sunt nerabdatori, activi, chiar maniaci. Dorm bine. Sunt personalitati puternice, le place sa rivalizeze cu altii.

Caracterul Kapha
Persoanele de acest tip au o constitutie atletica, dar se ingrasa foarte usor, fiind predispusi la supraponderabilitate si slabind cu mare greutate. Sunt foarte sanatoase, nu simt foamea asa de tare ca persoanele cu caracter Vata sau Pitta. Supraponderabilitatea le caracterizeaza si din punct de vedere sentimental. Dorm adanc si au nevoie de 8 ore de somn. Manifesta dorinte mai intense, sunt stabile, echilibrate, lente. Se ataseaza usor, devin cu usurinta pline de sine, nu le plac schimbarile frecvente, au nevoie de stabilitate. Dupa cum caracterul Vata are nevoie de echilibru, iar cel Pitta de relaxare, caracterul Kapha are nevoie de stimulare continua.

Caracterul Vata-Pitta
Persoanele de acest tip se caracterizeaza printr-o circulatie lenta a sangelui si au nevoie de caldura (Vata), dar nu suporta timp indelungat vremea calda (Pitta). Sub efectul Pitta le place sa manance, dar digera cu greu o cantitate mare de alimente (caracteristica Vata). Daca doshele caracterului Vata-Pitta functioneaza nearmonios, ingrijorarea Vata si furia Pitta duc la un nivel ridicat de stres. Datorita aspectului Pitta, aceste persoane au tendinta de dominare, iar aspectului Vata i se datoreaza neincrederea in sine. In cazul armoniei dintre cele doua aspecte, originalitatea Vata se completeaza in mod corespunzator cu competenta Pitta si cu capacitatea acesteia de a materializa teoria in practica. Deci caracterul Vata-Pitta trebuie sa tinda spre realizarea unui echilibru interior intre calitatile celor doua doshe. Tot ceea ce este dulce (Kapha) are un efect stabilizator.

Caracterul Pitta-Kapha
Oamenii din aceasta grupa fac fata cel mai usor problemelor epocii moderne (haos, schimbare continua...), deoarece dispun de stabilitatea Kapha si de capacitatea de acomodare Pitta. Majoritatea indivizilor cu o continuitate in toate domeniile vietii apartin acestui tip de caracter. Metabolismul activ Pitta este comlpetat de stabilitatea Kapha, deci tipul Kapha-Pitta este de regula sanatos. Furia Pitta este reglementata de perseverenta si fidelitatea Kapha. Combinatia celor doua calitati face posibil ca oamenii Kapha-Pitta sa suporte mai usor schimbarile extreme de temperatura, caldura mare sau frigul puternic. Probleme de sanatate pot rezulta din faptul ca amandoua doshele sunt de tip "uleios". In ceea ce priveste trasaturile negative, aroganta Pitta, amestecata cu o incredere exagerata in sine (Kapha), face ca persoanele de acest tip sa fie greu suportate ca parteneri de viata. Pentru a realiza o stare de armonie e nevoie de alimente cu efect de uscare, de plante medicinale amare. De asemenea, poate ajuta si meditatia.

Caracterul Vata-Kapha
Ambele doshe sunt de natura rece, dar caracterul Vata-Kapha nu are nevoie ata de caldura corporala, cat de cea sentimentala. De regula, acesti oameni sunt inalti, dar structura lor nu e la fel de armonioasa ca cea a persoanelor de tip Pitta. Sub influenta celor doua doshe din caracter, persoanele respective sufera frecvent de probleme digestive, de constipatie si de boli ale cailor respiratorii.
Sunt devotati, entuziasti, dar discretia nu e latura lor forte. Sunt fie sinceri, deschisi, fie enigmatici, inchisi. Datorita faptului ca doshele Vata si Kapha se afla la poli opusi (cu exceptia proprietatii rece), acesti oameni au caractere complexe si trebuie sa fie atenti sa nu traga concluzii pripite. Sentimentele profunde ale Kapha sunt in opozitie cu nevoia de varietate a caracterului Vata, ceea ce face nearmonioasa lumea lor sentimentala.

Numarul oamenilor la care cele trei doshe sunt in continua dizarmonie (V/P/K) este foarte mic, acestia fiind foarte sensibili, deci au nevoie de o viata echilibrata ca sa evite bolile. Din aceasta grupa fac parte, asadar, indivizi cu mari probleme de sanatate. Sunt foarte putini si oamenii la care cele trei doshe sunt in perfecta armonie (constitutie echilibrata), acestia imbolnavindu-se foarte rar, doar in cazul stresului prea mare. Majoritatea oamenilor se incadreaza insa in cele sase categorii. 
In alegerea raspunsurilor specifice caracterului dumneavoastra, este necesar sa fiti realisti si obiectivi. Raspunsurile trebuie sa reflecte realitatea, nu idealurile dumneavoastra. Daca intampinati greutati in stabilirea doshei primare, luati in considerare raspunsurile date la urmatoarele intrebari: structura corporala, culoarea si luciul pielii, parul, pofta, digestia, visele. Daca aveti in continuare probleme, observati semnele legate de preferintele privind starea vremii, daca va place mai mult caldura (Vata) sau frigul (Pitta).

SAPTA DHATU (Cele sapte dhatu)
Doshele pot fi considerate izvorul aparitiei maladiilor, iar dhatu-urile, locul unde apar acestea, de aceea poarta si denumirea de "Dushya", adica "ceea ce se strica". Cele mai importante dhatu-uri sunt urmatoarele sapte:
  • Rasa (plasma);
  • Pakta (sangele, hemoglobina);
  • Mamsa (musculatura);
  • Meda (grasimea);
  • Asthi (oasele);
  • Majja (maduva si tesutul nervos);
  • Shukra si Artav (sperma si ovulele).
Ordinea construirii acestora este foarte importanta, deoarece dhatu-urile provin unul din celalalt, in ordinea prezentata. Aceasta inseamna ca, daca unul din dhatu-uri este defect, se vor altera si celelalte care il succed, deoarece ele sunt "produsele" acestuia. Kapha dosha este prezenta in toate dhatu-urile, fiind dominanta in Rasa, Mamsa, Meda, Majja si Shukra dhatu. Pitta dosha domina in Rakta dhatu, iar Vata dosha in Ashti dhatu. Prin urmare, doshele fac parte din constructia dhatu-urilor.


MALAS
Sunt reziduurile corpului - substante pe care corpul le elimina deoarece nu mai are nevoie de ele, substante inutile si chiar nocive. In fiecare faza a metabolismului, aceste malas sunt scoase din dhatu-uri de catre doshe si eliminate din organism sub forma de excremente, urina, lacrimi, saliva, transpiratie si bioxid de carbon. Daca malas nu sunt eliminate din timp si in cantitate corespunzatoare, ele afecteaza activitatea dhatu-urilor, acumulandu-se in organism sub forma de toxine si provoaca diferite boli. 
Asa cum dhatu-urile nu se pot alimenta si nu pot secreta reziduurile singure, nici malas nu au capacitatea de a se elimina singure din organism. Aceste sarcini le revin doshelor. Daca ele sunt in echilibru, atunci si activitatile dhatu-urilor si ale malas-urilor sunt la unison. Vata are sarcina de a separa, Pitta de a transforma, iar Kapha de a lichefia si de a mentine coeziunea. Aceste "capacitati de circulatie" ale doshelor sunt cunoscute in Ayurveda si sub denumirea de "dosha gati".
                      
Pentru mentinerea echilibrului putem consuma ceaiurile specifice care au chiar denumirea de Vata, Pitta sau Kapha - acum se gasesc si la noi in magazinele de profil.


Niciun comentariu:

Trimiteţi un comentariu